Folketingskandidat

22. september 2021

Iværksætter og konsulent Anders Fausbøll er ny folketingskandidat for Venstre i Valby med en ambition om, at der skal være mere frit valg for borgerne – hele vejen fra børnenes valgmuligheder til spillerum for at vælge klimarigtigt.

Den 44-årige civilingeniør er stifter og partner i konsulentfirmaet Omnium Improvement, hvor han til daglig arbejder med digitalisering bl.a. i den offentlige sektor. Den baggrund, koblet med en ph.d. i bioinformatik, gør, at han føler sig godt klædt på til at bidrage til de samfundsmæssige diskussioner.

”Jeg arbejder til daglig med digitalisering, som også er fællesnævneren for nogle af mine politiske mærkesager. Hvordan skal de globale tech-mastodonter reguleres? Hvordan skal vi lære vores unge at navigere i en digital tidsalder? Og sidst, men ikke mindst, hvordan kan vi bruge data, digitalisering og teknologi over en bredere kam til at adressere klima-udfordringerne?”, siger Anders Fausbøll.

Udover at være folketingskandidat er Anders Fausbøll også opstillet til kommunalvalget. Mange af de dagsordener, han arbejder på at fremme, går derfor igen på tværs af lands- og kommunalpolitik: ”Min tilgang til politik kan kort beskrives ud fra en parole om Frit valg, Fakta og Fællesskab. Frit valg handler om at give den enkelte borger flere muligheder. Fakta handler om at sikre en konstruktiv og frugtbar debat. Fællesskab handler om, at vi altid er stærkest sammen – så længe, vi husker, at systemet er der for borgerens skyld og ikke omvendt”, siger Anders Fausbøll.

Privat er Anders Fausbøll bosat på Islands Brygge med sin hustru og deres to børn på 10 og 6 år. I fritiden nyder han gerne en løbetur på Amager Fælled, og han og familien er flittig bruger af de kulturelle tilbud i og omkring København.